
LOGO ONTWERP EN HUISSTIJL
BIJ FRITZ
Alweer een tijdje geleden werd ik gevraagd om eens na te denken over een logo voor een evenementen locatie. Er werd al een tijdje aan gewerkt maar ze kwamen er niet uit. Eigenlijk volledig blanco ben ik aan de slag gegaan. De locatie bevind zich op het bouwinfra park welke gevestigd is in een oud kazerne gebouw: de Willem George Frederikkazerne. De bijnaam voor deze Willem George Frederik was Fritz. Daarom is de naam van de evenementen locatie/hotel Bij Fritz geworden. Ik vond dit zo’n mooi gegeven dat ik daar verder mee aan de slag ben gegaan. Aan de hand van een portret van Willem George Frederik/Fritz en de reeds bestaande hal in het pand heb ik een sfeer/kleur collage samengesteld.
Voor de vormtaal van “bij Fritz” heb ik ook echt Fritz als uitgangspunt genomen. Hierdoor duid je meteen wie Fritz is/was. Daarom heb ik Fritz terug laten komen d.m.v. een silhouette. Deze wordt gecombineerd met de vorm van een huis. Dit huis staat symbool voor het thuiskomen “bij fritz”, We willen immers dat gasten zich thuisvoelen bij Fritz. Zo ontstaat een duidelijk en herkenbaar beeldmerk.
Voor het logo komen alle hiervoor besproken zaken samen. Het woord “bij” is in een toegankelijke, vriendelijke letter gezet. Een letter die ook beweging meegeeft, Fritz daarentegen is neergezet in een strakke kapitale letter. Dit om het zakelijke aspect te benaderen. Het is hierdoor een stevig maar toch toegankelijk en stijlvol logo geworden. De ondertitel geeft precies datgene weer wat er “bij Fritz” gebeurt.
Deze stijl is doorvertaald in diverse middelen zoals; een inspiratiemagazine, website, uitnodiging, vlaggen, naambordjes, visitekaartjes, briefpapier, wegwijsborden, waterflessen etc.
Het allerleukste vind ik dat ook het interieur van de locatie een metamorfose heeft gekregen en helemaal aangepast is aan de huisstijl. Het ziet er prachtig uit!









